Neodstranitelná vada součástky v době, kdy se záruka již netýká věci jako celku

Dotaz:
Dne 20. 2. 2011 jsem zakoupil notebook HP se zákonnou záruční dobou 24 měsíců. Zhruba po roce se projevila neodstranitelná vada základní desky, která byla vyřešena její výměnou. 25. 4. 2013 se projevila stejná vada znovu. Myslím, že se bude opět jednat o neodstranitelnou vadu základní desky. Záruční doba však běží již jen pro vyměněnou základní desku. Pokud se bude skutečně jednat o neodstranitelnou vadu, která brání řádnému užívání věci, mám právo požadovat výměnu nebo vrácení peněz pouze ohledně základní desky nebo ohledně celé věci?

Pokud se v tomto případě bude jednat o neodstranitelnou vadu součástky věci, která brání řádnému užívání věci, má spotřebitel právo požadovat výměnu nebo odstoupení od smlouvy ohledně celé věci, ne pouze ohledně součástky. A to bez ohledu na to, že v záruční době je již pouze součástka, nikoliv věc jako celek. Vyplývá to ze Stanoviska Nejvyššího soudu ze dne 30. 12. 1982, R 22/1983. Toto stanovisko je relevantní i v dnešní době (např. pro interpretaci pojmů „opětovný výskyt vady po opravě“ či „větší počet vad“ v § 622 odst. 2 ObčZ).

Citace ze stanoviska

„…platí-li zákonná záruka již jen ohledně určité součástky prodané věci (§ 255 odst. 2, věta druhá, o. z.) a na této součástce se vyskytne vada bránící řádnému užívání prodané věci, která je vzhledem k ustanovení § 251 odst. 1 o. z. dostatečným důvodem pro uplatnění práva na výměnu věci nebo práva na zrušení smlouvy, může kupující uplatnit kterékoli z těchto práv, i když se jeho realizace dotkne celé prodané věci včetně těch částí, za jejichž vady již obchodní organizace neodpovídá.“

Autor: Jan Kuráň

/ číst více /